Poremećaji funkcije štitnjače

Što je štitnjača?

Štitnjača je leptirasta žlijezda smještena u području vrata. Štitnjačom upravljaju hipotalamus te hipofiza preko hormona TSH.  Glavna funkcija štitne žlijezde je lučenje hormona (T3 i T4). Pomoću tih hormona, ona regulira brojne metaboličke procese, no uz to odgovorna je za ženske reproduktivne cikluse, podržavanje trudnoće i razvoja ploda. Također potiče lučenje hormona rasta, utječe na razvoj kognitivnih (spoznajnih ) procesa  i brojne druge funkcije.

Oboljelih od bolesti štitnjače je sve više u razvijenim zemljana. Bolest je najčešće genetski uvjetovana, a žene češće obolijevaju nego muškarci. Za dijagnosticiranje bolesti štitnjače za početak je potreban temeljiti liječnički pregled, laboratorijske pretrage (TSH, te prema procjeni liječnika T3, T4, TS-At i anti Tg) i ultrazvuk štitnjače. U Poliklinici Sveti Nikola orijentacijski ultrazvuk štitnjače je rutinski dio svakog kompletnog kardiološkog pregleda.

Za zdravlje štitnjače (a i drugih organa) umjereno konzumirajte kuhinjsku sol i  izbacite iz prehrane konzervirane, prerađene namirnice koje su također jako zasoljene i pune aditiva. Vaša prehrana neka bude bogata lokalno uzgojenim svježim voćem i povrćem, sa što manje rafiniranih namirnica. Mediteranski tip prehrane je odličan izbor. Za razvoj autoimunog poremećaja postoji niz rizičnih čimenika koji mogu biti okidači za imunološki odgovor (genetska predispozicija, jaki psihofizički stres itd.).

Poremećaje rada štitnjače najčešće dijelimo u dva oblika-hipertireoza i hipotireoza

Hipertireoza je stanje kada štitnjača luči previše hormona te se metabolizam  ubrzava, a organizam iscrpljuje. Glavni simptomi hipertireoze su:

• mršavljenje unatoč dobrom apetitu
  • pretjerano znojenje
  • nervoza
  • ubrzan rad srca, nesanica
  • česte stolice, pritisak u vratu
  • “buljave” oči.

Najčešći uzrok hipertireoze je (autoimuna) Basedow-Gravesova bolest. Liječenje se provodi tireostaticima-lijekovima koji blokiraju stvaranje hormona štitnjače (najčešće tiamazol-Athyrazol), radioaktivnim jodom ili operativnim odstranjivanjem dijela, a ponekad i cijele štitnjače. Kako bi se postigli najbolji rezultati, potrebno je redovito kontrolirati hormone štitnjače te uzimati terapiju prema preporuci liječnika.

Hipotireoza je stanje kada štitnjača luči premalo vlastitih hormona. U tom slučaju metabolizam se usporava. Glavni simptomi su:

• motorička usporenost i tromost
  • pospanost
  • debljanje
  • zatvor
  • depresija

Najčešći uzrok hipotireoze je autoimuna bolest – Hashimotov tireoiditis. Hipotireoza se može javiti i kod intezivnog kontinuiranog psihofizičkog stresa, u trudnoći i menopauzi, nakon liječenja hipertireoze operacijom ili radioaktivnim jodom ili kao posljedica uzimanja lijekova. U našoj praksi lijek amiodaron često utječe na vrijednosti TSH, zbog toga svim pacijentima koji ga uzimaju pratimo vrijednosti TSH. Liječenje se provodi nadomjesnom terapijom-levotiroksinom (Euthyrox, Tiraq). Uz redovite kontrole TSH, ultrazvuka štitnjače i uzimanjem terapije simptomi hipotireoze se odlično liječe i pacijent može normalno funkcionirati.